Techniki manipulacji i sześć reguł wywierania wpływu

Techniki manipulacji i sześć reguł wywierania wpływu

Wiedza, jest wtórna wobec faktów, a zwycięża ten kto owe fakty tworzy …

Robert Cialdini, to masoński manipulant, który w swej książce „Wywieranie wpływu na ludzi”, uznał, że wszelkie techniki wywierania wpływu, można sklasyfikować w 6 grupach, które określił mianem tak zwanych reguł.

1. Reguła wzajemności

Reguła ta, występuje w każdym społeczeństwie i kulturze.

Można wręcz pojmować ją jako fundament „wzajemnego współżycia” wszelkich zbiorowości ludzkich zaliczanych przez masonów do grupy zwierzęcej.

Dzięki tej regule tworzone są wszystkie utopijne łady społeczne.

Reguła wzajemności, twierdzi, że :

Jeśli, ty zrobiłeś dla mnie coś dobrego, to ja także zrobię coś dobrego dla ciebie.

Można tą regułę także zawrzeć w zdaniu : ręka, rękę myje.

Reguła ta kładzie nacisk na użyteczność ludzi mających tendencje do dawania i przyjmowania łapówek.

Przykłady wykorzystywania reguły w marketingu i reklamie:

Darmowe próbki; degustacje;
kartki świąteczne dla klientów;
materiały promocyjne;
konkursy z nagrodami;

Przykłady zastosowania w polityce :

Istnieje pogląd, że istotą działalności politycznej jest wyświadczanie przysług kolegom partyjnym i tym samym budowanie sitw i wewnętrznych grup poparcia przez polityka.

Zazwyczaj odbywa się to na zasadzie obsadzania stanowisk państwowych „swoimi ludźmi”, w celu uzyskania później od nich rewanżu np. w postaci głosowania na daną osobę, podczas wyborów w strukturach partii itp.

Kupowanie komuś drinków w klubie – tutaj w grę wchodzi dodatkowo czynnik zwiększania odurzenia u osoby, na którą wywierany jest wpływ i tym samym podnoszenia podatności tej osoby na manipulację;

2. Społeczny dowód słuszności, czyli reguła społecznego-dowodu

Jest to, reguła wpływu oparta na mechanizmie konformizmu.

Społeczny dowód słuszności. Jeżeli inni ludzie postępują w dany sposób, to oznacza to, że sposób ten jest właściwy i ja również będę postępował w ten sam sposób.

Przykłady wykorzystywania w marketingu i reklamie:

Odwołanie się wprost do reguły społecznego dowodu słuszności, np.: „wszyscy mają mambę – mam i ja”;
pokazywanie tłumów ludzi, które „korzystają” z jakiegoś produkt lub „wspierają”daną inicjatywę (np. strona internetowa Baracka Obamy podczas ostatniej kampanii prezydenckiej w USA, przedstawiająca kandydata na prezydenta na tle kilkudziesięciu osób);
liczba „fanów” na Facebooku, czy Twitterze.

Odmianą tej manipulacji jest tworzenie mitu autorytetu, mówiącego wam co robić i co kupować na zasadzie rady – nakazu, np: aktor-lekarz, wraz z zadowolonymi aktorami – pacjentami, każdej jesieni sugerują wam coś, co ochroni was przed grypą, i jeśli jest to tanie, to kupi to każdy, nawet jeśli jest to produktu oparty na zasadzie placebo.

3. Reguła lubienia i sympatii

Jeżeli lubię cię, to chętniej spełnię twoją prośbę.

Największe szanse awansu społecznego mają lizusi, aktorzy psychopaci i notoryczni kłamcy, mówiący ludziom to, co ci ludzie chcą w danej chwili usłyszeć.

Oczywistą rzeczą jest, że chętniej spełnimy prośby kogoś, kogo lubimy, niż kogoś kto nam zalazł za skórę, mówi nam niewygodną prawdę lub mamy do niego stosunek obojętny.

Regułę lubienia i sympatii, da się wykorzystać również podczas interakcji dwóch osób, które widzą siebie po raz pierwszy.

Oto w jaki sposób się to odbywa:

manipulacja atrakcyjnością;
manipulacja podobieństwem;
komplementy i chwalenie;

Przykłady wykorzystywania w marketingu i reklamie:

Atrakcyjne hostessy;
schlebianie partnerom w negocjacjach;
polityk na spacerze z żoną i dziećmi w parku, na basenie itp. (pokazanie, że jest „taki jak zwykły człowiek”);

4. Wpływ autorytetu

Jeżeli uważam, że jesteś autorytetem, czego nauczyła cię szkoła i dom, to chętniej spełnię twoją prośbę.

Przykłady wykorzystywania w marketingu i reklamie:

aktor w przebraniu lekarza polecający jakiś lek; polecane przez „Instytut XYZ”;

5. Reguła niedostępności

Znane jest wszystkim doskonale przysłowie „lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu”, jednak nasz mózg zdaje się „sądzić” inaczej.

Wszystko co rzadkie i trudno dostępne staje się w naszych oczach od razu bardziej atrakcyjne.

Ma to źródło miedzy innymi w prawach doboru naturalnego. O samicę z najlepszym materiałem genetycznym w stadzie rywalizowało wielu samców, a zwycięzca (zazwyczaj) mógł być tylko jeden.

Reguła ta została uogólniona przez nasz mózg na wszystkie inne sytuacje, więc stosujemy ją bezrefleksyjnie (podobnie zresztą jak inne reguły), co bywa sprytnie wykorzystywane…

Reguła niedostępności

Jeżeli coś jest rzadkie lub trudno osiągalne, to pewnie jest dobre.

Przykłady wykorzystywania w marketingu i reklamie:

oferty „last minute”;
limitowana edycja;
wszelkie artykuły kolekcjonerskie (im rzadsze tym droższe);
inicjacje, „chrzty” itd.; jeśli jest coś drogie to znaczy, że jest dobre, marka świadczy o prestiżu …

6. Reguła zaangażowania i konsekwencji

Jeżeli zaangażowałem się w coś, to będę kontynuował to działanie, ponieważ chcę być postrzegany jako osoba konsekwentna, czy też lojalna …

Przykłady wykorzystywania w marketingu i reklamie:

Wszelkie promocje typu: abonament TV satelitarnej przez miesiąc za darmo, przetestuj smartfona przez tydzień itp.;
darmowe próbki produktów (skoro korzystałem przez jakiś czas z produktu X, to będę korzystał z niego dalej); darmowa przejażdżka nowym modelem samochodu; dni otwarte (jeżeli raz tam poszedłem, to przyjdę po raz kolejny);

Technik manipulacji

Prześledźmy techniki manipulacji, które pomogą nam lepiej zrozumieć w jaki sposób próbuje się nami manipulować i co tak naprawdę znaczy manipulacja.

1. Zasada Kontrastu

Idziesz do sklepie i chcesz kupić telewizor, który kosztuje powiedzmy: 5000zł.

Po zakupie, sprzedawca proponuje Ci dokupić do niego jeszcze jakieś mocowanie do ściany, czy jakiś inny dodatek, po który do sklepu nie przyszedłeś.

Cena dodatku (w tym wypadku wieszaka) to 300 zł.

Czy to jest manipulacja? – tak!

Jest to przeważnie cena nie z tej niższej półki, ale czym jest 300 zł w kontraście wydanych przed chwilą 5000 zł ?

Gdybyś przyszedł tylko po wieszak, takiego drogiego byś nie szukał, bo zapewne na rynku znalazłbyś lepszy w podobnej lub niższej cenie.

Kupując jednak produkt w cenie 5000 zł, te trzy stówki nie są porównywalne do ceny telewizora i prawdopodobnie weźmiesz jeszcze ten wieszak, przystosowany specjalnie do twojego nowego telewizora.

Takimi marnymi hasłami posługują się sprzedawcy, a co gorsza – ludzie w to wierzą…

2. Reguła Wzajemności

Kelnerka przynosi Ci zamówioną kolacje, a Ty w zamian za to dajesz jej napiwek.

Hostessa częstuje Cię kawałkiem nowej czekolady, a Ty w zamian za to kupujesz całą tabliczkę.

Dostajesz od firmy xxx, próbkę perfum, a następnie kupujesz cały flakon (w szczególności dotyczy to kobiet).

To również jest manipulacja.

Dostając prezent czujesz wdzięczność i chciałbyś to jakoś okazać osobie, która Cię tym prezentem obdarowała.

Praktycznie zawsze prezent, który dostajesz jest tylko bardzo małym drobiazgiem, w porównaniu do tego co kupisz, chcąc się odwdzięczyć, ponieważ inny sposób odwdzięczenia się na tę chwilę nie przychodzi Ci do głowy.

Hostessa reklamuje czekoladę? – kupisz czekoladę. Jak tutaj wyjść z sytuacji z twarzą?

Wystarczy pamiętać, że nie musisz brać małych prezentów (żeby nie było Ci niezręcznie, podczas gdy nie możesz się odwdzięczyć, bo np. nie masz obecnie pieniędzy, a jakaś pani z oczami szczeniaka proponuje Ci, żebyś skosztował „jej ulubionej” czekolady) i nie musisz się odwdzięczać.

Jeśli wziąłeś mały drobiazg i masz poczucie winy, spróbuj sobie z tym jakoś poradzić, np. tłumacząc sobie, że ta osoba, która dała Ci prezent tylko pracuje i musi to robić, poza tym narzuciła ci (bezczelnie!) określone zachowanie, które w 99,9% przychodzi do głowy, jeśli ktoś czymś Cię obdaruje.

Jak ona mogła być takim ignorantem i miała gdzieś Twoje sumienie i wolność osobistą?

Nie należy jej się za to żadna nagroda, poza tym – ty wcale nie potrzebujesz prezentu od niej. (Są to dość „dziwne” argumentacje, ale niekiedy skuteczne)

3. Zamknięte Pytania

Chcesz iść do kina na romans, czy film akcji ? – pytając tak, szukasz partnera/ki do kina.

Pytając w ten sposób po prostu ograniczasz odpowiedź, bo z góry zakładasz, że idąc do kina jedynym dylematem pozostaje narzucony przez ciebie wybór gatunku filmu.

Co chcesz zjeść ze mną na kolacji, kurczaka czy indyka?

Możemy rozwiązać kwestie podatków w ten lub w ten sposób. Zaraz, a ponoć to naród rządzi, a w istocie dostosowuje się do wymogów elit utrzymujących się z twoich pieniędzy za pomocą tezy i antytezy podziału społecznego.

Wybór działający na rzecz elit, nie jest wyborem wolnej woli tylko sposobem dostosowania się do warunków złodzieja siejącego terror społeczny.

4. Zaangażowanie

Wkraczamy do sklepu i wiemy, że chcemy kupić dany model telewizora.

Jesteśmy w sklepie, a sprzedawca mówi nam, że ten telewizor to niezbyt udany model danego producenta i zaczyna wymieniać kilka drobnych wad.

Brzmi absurdalnie, ale to także jest manipulacja. My, jako że szliśmy do sklepu z pewnym celem – będziemy dążyć do tego, żeby go zrealizować i zapewne powiemy sprzedawcy swoje argumenty przemawiające za tym modelem.

Nawet jak nie mam racji, to i tak ją mam. Często jest tak, że w małej kłótni osoba, która wie, że nie ma racji, próbuje za wszelką cenę bronić swoich przekonań sypiąc absurdalnymi argumentami, często mającymi po prostu wytrącić z równowagi.

Zaangażowanie w daną sprawę może być naprawdę bardzo zgubne.

Media, podatki, angażują was w teatr nadający realny obraz iluzji utwierdzaniem przez fetysz pieniądza, tytułu, pozycji, licencji …

Jednak zaangażowanie w iluzje daje zysk tylko właścicielowi teatry na widowni którego przebywacie, opłacając reżyserów, aktorów, scenografie i własne jestestwo …

5. Prezent

Idziesz ulicą, ktoś podchodzi do Ciebie i prosi o 10 zł. Nie dasz mu – niby z jakiej racji? On widząc Twoją postawę prosi Cię już tylko o złotówkę na bułki.

W ten sposób dał Ci prezent w postaci zmniejszenia oczekiwań wobec Ciebie (ta nieświadomie [bądź świadomie] zastosowana manipulacja bardzo często jest skuteczna, o czym można się przekonać idąc choćby ulicą) .

On dał Ci prezent no i teraz do twojego sumienia uderza w/w reguła wzajemności.

Złotówka na bułki, w sumie mogę mu dać, w końcu obniżył oczekiwania z 10 zł do 1 zł, tym samym dając mi prezent .

Przykład drugi :

Idziemy alejką supermarketu i widzimy drogie produkty. Idziemy dalej i dostajemy prezent w postaci pokazania nam tańszych substytutów.

W podobny sposób działają wszelkie promocje i poskreślane ceny pierwotne, aby można było wpisać nową, mniejszą, atrakcyjną cenę.

Niekiedy te ceny pierwotne nigdy nie były w użyciu i są dopisane tylko po to, aby można je było skreślić.

Przykład polityka : mogliście płacić 100 złotych za każdorazowy dostęp do waszych danych, jednak dzięki naszej polityce wprowadziliśmy jednolity system opłat urzędowych, co przełożyło się na obniżenie opłat do 10 złotych.

W niedalekiej przyszłości : wyjście każdego was z domu, kosztuje nadzorcę 100 złotych, ale dzięki naszej inicjatywie kamery monitoringu miejskiego, zostały włączone do systemu globalnego i dlatego każdorazowe wyjście z domu będzie was kosztowało tylko 5 złotych.

6. Cytaty

Manipulator często cytuje lub powołuje się na innych, aby pozbyć się emocji między sobą, a osobą manipulowaną.

Powołując się na „znane postacie” i „autorytety”, swoich znajomych, czy też zupełnie zmyślone osoby, może przekazać nam treści, które nasz świadomy umysł przyjmie zupełnie neutralnie, nie szukając w nich próby oszustwa, ponieważ jeśli miałby nas ktoś oszukać, to byłaby to osoba, z którą obecnie rozmawiamy, a przecież ona tylko przytacza wypowiedzi innych.

Wszystkie gazety posługują się cytatami na bazie, których tworzą antytezy owych przekazów prowadzących do oczekiwanego podziału społecznego.

7. Autorytety

Chuck Norris reklamujący WBK, Kondrat reklamujący ING, Fronczewski reklamujący Getin Bank i sporo innych ludzi, będącymi „autorytetami publicznymi” – czarnymi gwiazdami masonerii i teatralnego układu hierarchicznego.

Lubisz danego aktora i widzisz go w reklamie konta, a wiesz, że będziesz zakładał konto w banku.

Skoro Twój ulubiony aktor reklamuje to konto, to dlaczego by nie założyć tam swojego konta?

Autorytety, można wykorzystać na naprawdę wiele sposobów, np. rozmowa dwóch uczniów z podstawówki: „jego starszy o 10 lat brat mówił, że Superman nie jest tak fajny jak Batman” , i dzięki takiemu nieświadomemu sposobowi manipulacji, obaj zaczną uważać Batmana za tego lepszego.

A teraz przypomnijcie sobie co robicie rozmawiając o sporcie, filmie, polityce, nauce …

8. Prawo Limitu

Ilość ograniczona, liczba miejsc limitowana, oferta ważna do … kłamstwo goni kłamstwo …

Komu opłaca się sprzedawać chętnie kupowany produkt tylko do pewnego dnia ?

Jest to zwykła, tania zagrywka grająca na emocjach związanych z utraconymi możliwościami.

Oczywiście, nie zawsze to występuje, ponieważ sprzedawca może mieć np. nadwyżkę produktów o krótkim terminie ważności, które chce szybko sprzedać, jednak jeśli nie jest to przypadek, w którym sprzedawcy autentycznie zależy na szybkiej sprzedaży – jest to bardzo często stosowana, skuteczna technika manipulacyjna.

Przenieść numer możecie do dnia xxxx, prawo zalegalizowania do dnia, zgłosić możecie się do dnia …

9. Sympatia

Jesteśmy braćmi, pożyczysz dychę.

Często zdarza się tak, że działamy wbrew naszej woli, gdy osoba z nami związana prosi nas o coś.

Decyzję tę powoduje nic innego, jak strach przed utratą przyjaźni lub strach zepchnięcia nas w niebyt. Jednak, czy na pewno osoba, która nami manipuluje jest naszym prawdziwym przyjacielem ?

Czy pozornie kochane dziecko, manipulowane przez bystrego rodzica, nauczyciela czytającego psychologiczne sposoby wypaczania – kształtowania dziecięcego mózgu, jest w dobrych rękach ?

Zastanów się, czy wymuszanie na dziecku poprawności politycznej i społecznie akceptowanego sposobu myślenia, jest dobrym rozwiązaniem … ?

10. Konformizm

Motyw dość często wykorzystywany dla zabawy w dużych miastach.

Pewnego dnia w pewnym mieście, mała grupa ludzi postanowiła zrobić eksperyment i zaczęła bardzo szybko biec w jednym kierunku.

W tym samym czasie grupa z nimi zaprzyjaźniona (również mała) dołączyła do nich i wspólnie bardzo szybko biegli w niewiadomym kierunku.

Ludzie dookoła byli bardzo zdezorientowani i przerażeni do tego stopnia, że zaczęli biec z nimi.

Do nich dołączali kolejni i już po pewnym czasie bieg z nimi dosłownie tłum, a z niego wyłaniały się tylko hasła typu: „tama pękła!”.

Dziwne, prawda?

Zasadę konformizmu bardzo często wykorzystuje się np. w reklamach.

80% studentów chodzi do naszego klubu, nasza firma ma 100% zadowolonych klientów, czy też w przypadkach „rodzinnych” :

Ygrekowie z mieszkania obok mają zmywarkę, a my co?. Mądrze użyte prawo konformizmu, może przynieść naprawdę bardzo zadowalające rezultaty.

Co ciekawe, prawo konformizmu używane jest w mediach do kreowania strachu i przyszłych wydarzeń związanych z zamachami fałszywej flagi, czy do kreowania stadnych – zdrowych manii mających ukryty cel.

Kreowanie problemu raka – mammografia, puca w czasie biegu lepiej przyswajają substancje czynne rozpylanej za pomocą smug chemicznych – więc biegaj …

11. Błędne Skojarzenia

Nie wszystko, co drogie jest dobre i nie każdy autorytet jest nieomylny.

Niektórzy często mają błędne skojarzenia związane z danym towarem.

To, że jest on ładnie opakowany i drogi naprawdę nie oznacza jego niezawodności.

Jeśli ludzie kogoś słuchają, to musi on być mądry ? Jeśli dookoła ładnej kobiety, snują się faceci, to oznacza, że dana samica jest inteligentna !

Czy oznacza to, że ktoś ładny i otoczony masami ludźmi przedstawia jakąkolwiek wartość, czy tylko gra i symuluje wartość poprzez pozory ?

Błędne skojarzenia, mogą być kolejnymi narzędziami, które wykorzystuje manipulacja do osiągnięcia własnych celów.

12. Prawo Oczekiwań

Zawsze się udawało, to dlaczego teraz ma się nie udać? , oni zawsze wygrywają, więc dlaczego dzisiaj mają przegrać ?

Manipulant często również wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia osoby manipulowanej, by osiągnąć oczekiwany przez siebie skutek.

Pewne osoby stosują tę metodę, kiedy „natną” się na jakimś drogim produkcie.

On był taki drogi i jest rewelacyjny (…musi być…), podczas gdy w ogóle nie są z niego zadowoleni.

Za wszelką cenę będą szukać potwierdzenia jego „rewelacyjności” tym samym próbując oszukać samego siebie.

Prawo to nasila się, gdy felernym i drogim produktem najpierw zaczną się chwalić znajomym, a później odkryją jaki ten produkt jest naprawdę.

Metoda ta także dotyczy wyboru partii, polityka czy religii, szkoły …

13. Zainteresowanie

Chodzi tutaj o to, aby zainteresować osobę dając jej coś do ręki. Wzmacnia to efektywność słów wypowiadanych później przez manipulatora.

Ciekawość – naiwność ludzi, dotyczy również aktów pozornie humanitarnych, jeśli „dasz” rodzinie 500 złotych, rodzina nie zastanawia się, że cały naród w tym owa rodzina została okradziona nie tylko z tych 500 złotych, ale o wiele większych kwot za pomocą podatków, opłat, zawyżonych cen …

14. Ukryte Koszty

Najpierw zainteresowanie towarem, a gdy już osoba, której manipulacja bezpośrednio dotyczy, praktycznie zdecyduje się na podpisanie umowy czy kupna towaru, wtedy manipulator zaczyna ujawniać ukryte koszty.

Skoro już wystarczająco nakręcił na daną usługę, trudniej będzie z niej zrezygnować mimo ukrytych kosztów (to perfidna manipulacja, którą bardzo często stosują banki, operatorzy telekomunikacyjni …).

Usługa, to także standard życia, z którego ciężkimi zrezygnować, bowiem wmówiono wam, że konsumpcjonizm jest podstawą jestestwa i wartości.

15. Gratis

Do produktu/usługi za określoną cenę dodawany jest gratis mający wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji.

Działanie to, obniża nasze wymagania co do produktu/usługi i spora grupa ludzi jest skłonna skorzystać mimo drobnych wad produktu/usługi, które być może dostrzegła wcześniej.

Przykład społeczny : karta miejska, telefon, karta bankomatowa, ma ułatwić życie, jednak wszystkie te rzeczy, kontroluje nasz każdy krok czyniąc z człowieka niewolnika metropolii.

16. Przywoływanie Pozytywnych Emocji

Manipulacja ta często jest stosowana w biurach podróży. Dla porównania mały kontrast oferty podróży do np. Indii :

Tygodniowy wyjazd do Indii, cena: 2000zł . Termin: 1 lipiec. Hotel: ****, all-inclusive…”(itd.) – jak widać są to „sztywne” informacje nie przywołujące żadnych odczuć.

Porównajmy to teraz z ogłoszeniem wykorzystującym przywołanie pozytywnych emocji:

Trzytygodniowy wyjazd do słonecznych Indii przepełnionych niesamowitym klimatem, u nas już tylko za 2000 zł.

Wyobraź sobie siebie na złotej plaży z ciepłym morzem, z którego aż nie chce się wychodzić.

W naszej ofercie dostępne są również wycieczki krajoznawcze, dzięki którym możesz zobaczyć niesamowite zabytki.

Gwarantujemy Ci niezapomniane przeżycia i 100% zadowolenia.

Świetne wrażenia mogą potwierdzić opinie naszych zadowolonych klientów.

Dołącz do nich również i Ty!

Zapraszamy Cię na prawdopodobnie najlepszą podróż w Twoim życiu. Pozdrawiamy, biuro podróży XYZ.

Psychologowie – psychopaci przeprowadzili testy i potwierdzili skuteczność tej metody, ponieważ korzystając z niej zanotowali zdecydowanie więcej zgłoszeń na usługę, którą reklamowali, niż w przypadku niestosowania tej metody.

Jeśli kłamca – psycholog, psychiatra … jest autorytetem określającym was stan psychiczny, to czym jest wasze życie i czym są sztuczne zawodu pogłębiające iluzje waszego teatralnego snu … ?!

17. Drogie działanie poprzedzone tanim

Zepsuł nam się telewizor, nie potrafimy sami go naprawić, więc oddajemy go do kogoś, aby nam to zrobił.

Robi to powiedzmy za 40zł, a następnie mówi nam, że przydałoby się wymienić pilota, którego on ma u siebie i za pomocą którego będziemy mogli sterować telewizorem za pomocą głosu.

Skoro nam naprawił komputer (spełnił naszą prośbę za tanie pieniądze, bo np. jest to jakiś nasz bardzo daleki znajomy), to w sumie możemy skorzystać z jego oferty kupna pilota, chociaż wcale nie braliśmy pod uwagę jego kupna wcześniej.

Jeśli przełożymy to na działanie organizacji rządowej, to wyobrazić sobie można sitwę, która kupuje bardzo drogie komputery, całkowicie niedostosowane do infrastruktury urzędy, co zmusza urząd to zatrudnienia firmy która wykona usługę dostosowania …

Lub jeśli ustawimy przetarg pod wymogi jedynego spełniającego go produktu, to dostaniemy to czego chcemy nawet jeśli ogranicza nas ustawa o przetargu.

Przykład : telefony dla urzędu, jeśli określimy, że warunkiem przystąpienia do konkursu jest dostarczenie urządzeń z zainstalowanym iOS-em, tworzymy zaporę, która przełoży się na oczekiwane rozwiązanie przetargu.

18. Niezobowiązująca rozmowa

Z badań wynika, że jeśli osoba ma ulec danej ofercie to zrobi to prędzej, jeśli temat docelowy poprzedni niezobowiązująca rozmowa o mało istotnych problemach, w której opinie rozmówców będą podobne.

Na przykład : nieoficjalne rozmowy przebiegła w bardzo miłej atmosferze, a nawiązane kontakty pozwolą stworzyć odpowiedni dialog w przyszłości … Coś co nie jest oficjalne, pozwala sitwie na aminowe ustalenie poza plecami oficjeli szczegółów planu, kontraktu …

19. Złudne Zaprzeczenie

Nie myśl o czerwonym samochodzie – mózg nie przyjmuje słowa „nie”.

Musi pomyśleć o czerwonym samochodzie, żeby wiedzieć o czym ma nie myśleć.

Często może być to wykorzystywane w reklamowaniu się np.: Nie myśl, że tylko PiS lub PO, jest w stanie zaoferować Ci rzetelne rozwiązania dotyczące polityki prorodzinnej.

Nie wyobrażaj sobie, że tylko dzięki rozwiązaniami xxx możesz stać się osobą, która posiądzie naprawdę wartościowe umiejętności.

Nie ważne jak myślisz, ważne abyś myślał, a dany sukurs społeczny wyszedł z mediów na ulice …

Mózg, nie zapamięta słowa „nie”, mózg zapamięta nazwy i odwalania do tych nazw, oto ukryta tajemnica powtarzania, partie tak jak i portale promujące i negujące działania danej partii promuje jednocześnie tezę i antytezę, choć czytelnikowi będzie się wydawało, że dana telewizja, portal, gazeta wspiera tylko daną tezę …

Bez antytezy, nie będzie istniała żadna antyteza, bowiem wszystko odwołuje się do sztucznych różnic i podziałów tworzących kasty społeczne.

Wasze mózgi przetwarzają tylko to czego chcą tajne bractwa i elity …

20. Dobry – zły

Teza jest antytezą, antyteza jest tezą.

Technika stosowana do „zmiękczenia” osoby, na której jest stosowana manipulacja.

Jest ona bardzo popularna i zapewne większość kojarzy ją z filmów, przy przesłuchaniach.

Jeden policjant gnębi, zastrasza itd., a za chwilę przychodzi drugi i mówi, że jest szansa na wyjście z tego, że on pomoże itd., ale „podejrzany” musi się przyznać.

Osoba manipulowana, może w takim przypadku łatwiej zaufać „dobremu” policjantowi i z nim kooperować.

Przed zastosowaniem tej techniki przesłuchiwany zapewne nie chciałaby się przyznać, ale teraz będzie bardziej skłonny do tego.

Dopóki nie wybierzesz partii xx, to partia yy będzie na tobie żerowała, jeśli to zrobisz, role się odwrócą, a ty w magiczny sposób zapomnisz o tym co było przedtem …

21. Bezinteresownosć

Sprzedawca udaje, że nie zależy mu na sprzedaży czegokolwiek. Neguje inne produkty i ogólnie sprawia wrażenie „szczerego”.

Klient myśli, że skoro sprzedawca neguje swoje produkty i nie sprawia wrażenia specjalnie zainteresowanego sprzedażą, to zapewne nie chce nam nic wcisnąć.

Dlaczego w takim razie nie kupić od niego, skoro wydaje się szczery?

Technika, może poskutkować jeszcze bardziej, jeśli „bezinteresowny” sprzedawca w pewnej chwili lekko zasugeruje, że „produkt tam na półce” jest dobry.

Polityka : Przecież wszystko zależy od was, ale właściwy wybór zależy od tego czy wybierzecie naszego kandydata, bo przecież nasi politycy w latach xx-yy, pokazali czym może być sukces, przerwany przez nieobliczalne działania opozycji …

Podsumowanie

Jeśli zależy wam na wolności i prawdzie, musicie przestać korzystać z portali, które nie tylko posługują się powyższymi sposobami manipulacji, ale także uczą was tych sposób w celu wyuczenia was gry postępowania w relacjach z klientami, pracownikami, znajomymi, dziećmi, kobietami, facetami …

Manipulacja, tak jak każde kłamstwo prędzej, czy później ujrzy światło dzienne, z tym, że o ile uchodzi to płazem elitom ukrytym za murem urzędów i najemników, to wam odbije się efektem porażki, depresji i wyrzutami sumienia …

Jeśli świat, jest teatralną iluzją, to manipulacja tylko tą iluzje pogłębia doprowadzając świat do absurdu, w którym kontakty międzyludzkie stają się wynikiem kłamstwa i patologii wychodzącej z dekonstrukcji słowa.

http://swiatowaliga.blogspot.com/2017/03/ideologia-poprawnosci-politycznej-i.html

http://wojciechdydymski-cytaty.blogspot.com/2017/03/theatron-i-tryptyk-czyli-zycie-zwane.html

Wszystko stało się propagandą, dekonstrukcją, manipulacją, dezinformacją, a teatr ciągle przyciąga nowych widzów uzależnionych od fasad, aktorów i fałszywych słów …

http://swiatowaliga.blogspot.com/2016/05/nieodrobione-lekcje-slepego-tumu.html

Prawda jest bliżej niż wam się wydaje.

Liga Świata
Samostanowienie i Samoograniczenie

http://swiatowaliga.blogspot.com/2016/04/odkrycie-prawdziwych-podstawowych.html